فیلم های روانشناسی

فیلم American Psycho روانی آمریکایی

نویسنده‌ای به اسم برت ایستون الیس، رمان منبع این فیلم را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد. داستان این کتاب حول محور یک تاجر روانی و یک قاتل سریالی به نام پاتریک بیتمن می‌چرخد. در این فیلم هم کریستین بیل دوباره نقش شخصیت اصلی که روانی هم هست، بازی می‌کند. باز هم یک جوری در نقش خود فرو رفت و آن را ایفا کرد که باعث شد هم از طرف منتقدان و هم از نظر مالی و فروش فوق‌العاده مورد تحسین قرار بگیرد. تازه این نقش یکی از بزرگ‌ترین نقش‌های این بازیگر هم حساب می‌شود. کلا مواردی که در این فیلم و ماجراهای قاتل کنار هم قرار گرفته، همه به علاقه خیلی زیادی که بیتمن به موسیقی پاپ دهه ۸۰ داره، اشاره می‌کنند. دیگر لازم نیست به رفتارهایی که این شخصیت و خصوصا بازیگر آن دارند، اشاره کنم که اصلا روانی کننده است.

رمان جنجالی و خشونت آمیز آمریکایی که توسط برت ایستون الیس در سال 1991 نوشته و منتشر شده است ، داستان یک کارمند وال استریت را روایت می کند که مانند هر کارمند دیگری در نیویورک ، رویا و کابوس های آمریکایی خود را تجربه می کند. آنها دیوانه خطرناک و ناپایدار می شوند. کریستین بل بازیگر محبوب انگلیسی-آمریکایی قبل از بازی در نقش پاتریک بتمن در American Psycho ، قبل از شرکت در سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان و با بروس وین یا بتمن مشهور شد.

کریستین بل یکی از محبوب ترین و به یاد ماندنی ترین شخصیت ها در دوران بازیگری خود در American Psycho بود. پاتریک بتمن یک جوان خوش لباس و ظاهری آراسته و رفتاری محترمانه است که بین همکارانش در وال استریت بسیار محبوب است. از سوی دیگر ، او روابط زیادی با زنان جوان دارد و از تفریح ​​با دیگران لذت می برد. اما پاتریک یک مشکل روانی حاد و بسیار خطرناک دارد که او را به یک بیمار دوقطبی تبدیل می کند و شب ها از او شخصیت کاملاً متفاوتی می سازد. شخصیتی که اشتهای سیری ناپذیری برای قتل و تجاوز ، و حتی گاهی نشانه های نکروفیلی و جستجوی مرگ دارد. American Psycho یک فیلم ترسناک و حتی ترسناک با بازی کریستین بیل است. این فیلم بیست سال پیش در همان زمان اکران شد و اکنون به مناسبت بیستمین سالگرد اکران ، می خواهیم به یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های روانگردان تاریخ سینما نگاه کنیم ، که بهترین شخصیت دو ویژگی را به تصویر می کشد. پاتریک نقش بتمن را بازی می کند.

فیلم American Psycho

فقط پاتریک بتمن می داند که چه موجود بدی در پشت این نمای تزئین شده قرار گرفته است.
همانطور که دیدیم ، پاتریک بتمن بیشتر اوقات مردی خوش پوش و قابل اعتماد به نظر می رسد. او همیشه سرگرم است و از طرف دیگر نسبت به رقابت با همکاران خود بسیار حساس است. بی ثباتی شخصیت پاتریک را می توان در اولین دقایق فیلم به وضوح مشاهده کرد. او ابتدا با شعارهای اخلاقی بسیار خوب وارد تاریخ شد و در مورد حقوق بشر ، تبعیض نژادی ، اختلاف طبقاتی و مواردی از این دست صحبت کرد. اما به محض اتمام دیالوگ ، وارد صحنه دیگری می شویم و می بینیم پاتریک یک کارمند خارجی را در لباسشویی با توهین های نژادی آزار می دهد و حتی او را تهدید به مرگ می کند! در این سکانس ، پاتریک به کمبود و هزینه بالای پارچه های خود اشاره می کند و او را ارزشمندتر از جان نماینده چینی می داند.

در سکانسی دیگر ، پاتریک را می بینیم که به یک گدای بی خانمان کمک می کند. در ابتدا حسابی با کلمات محبت آمیز و محبت آمیز با او رفتار می کند و پس از اینکه گدا دست او را می گیرد ، پاتریک با کلمات کاملاً متناقض و وحشیانه به او حمله می کند و بوی تعفن نفرت انگیز بدن گدا را بر زبان می آورد. چنین صحنه هایی در American Psycho وجود دارد. سریالی که در آن پاتریک در ابتدا خود را یک جوانمرد نوع دوست و محترم معرفی می کند و سپس به یک هیولای نژادپرست و غیراخلاقی تبدیل می شود.

دلایل بسیار کمی وجود دارد که ابعاد وحشیانه و بی رحمانه پاتریک را از لاک ناخن خود خارج می کند. حتی گاهی اوقات ، مانند سکانسی که پاتریک منشی خود را به خانه می برد و سعی می کند به او صدمه بزند ، می بینیم که حتی زمانی که او بی ثباتی شخصیت خود را دارد ، می تواند با کمی حرکت به خود بیاید. اما گاهی پاتریک وقتی بیکار است به خود می آید و آسیب های جبران ناپذیری زیادی به اطرافیان وارد کرده است. به طور کلی ، فیلمنامه American Psycho ، که بسیاری از منتقدان آن را یکی از بهترین فیلمنامه های چند دهه اخیر می دانند ، بسیار دقیق و هوشمندانه است و از سرنخ های کمی برای نشان دادن ویژگی های اخلاقی بزرگ و غیرقابل انکار پاتریک استفاده می کند.

 

نمی دانم چرا ، اما در طول تاریخ همیشه قاتلان روانی زیادی بوده اند که دارای ذوق موسیقی منحصر به فرد و حرفه ای هستند. برخی از آنها را می توان هنرمندان ماهر دانست که قتل و خونریزی را یک اثر هنری می دانند!
پاتریک بتمن نمادی از یک آمریکایی معمولی است که از اختلال دوقطبی شدید رنج می برد و اصلاً ثبات روانی ندارد. کوچکترین استرس بر روی آن می تواند منجر به مرگ چندین نفر شود. نویسندگان American Psycho برای ترسیم این استرس ها به فعالیتها و کارهای روزمره پاتریک رفتند و به هیچ وجه فشار بر او را در قالب رویدادهای غم انگیز و آزاردهنده نشان ندادند. حوادث غم انگیز و آزاردهنده رویدادهایی هستند که عقل انسان معمولی و معمولی را تنزل می دهند و تا حدی ممکن است به آنها حق انجام چنین اعمال شیطانی داده شود.

5/5 - (2 امتیاز)

دکتر آرش هیربد

من دکتر آرش هیربد دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تخصص روانپزشکی را در دانشگاه شهید بهشتی گذراندم. در بیمارستان آتیه به عنوان روانپزشک و مسئول دفتر سلامت روان مشغول به کار هستم. در کلینیک هیربد به عنوان موسس و مسئول فنی و روانپزشک بزرگسال فعالیت دارم. در زمینه اختلالات خلقی، اضطرابی، وسواس ، اختلالات خواب و… می توانم به شما کمک کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا